Saturday, June 4, 2016

Tradisionalis Tercerah (Enlightened Tradisionalist)

Malaysia, walau bagaimanapun adanya kita lewat beberapa waktu ini –dengan pelbagai krisis: kepercayaan, tadbir urus, hudud, liberalisme, LGBT dan dan dan- struktur masyarakat kita barangkali masih tidak banyak berubah. Struktur kecenderungan dan minat masyarakat kearah hal-hal keugamaan masih sama –kalau pun berbeza, barangkali tidak banyak-. Anak-anak muda sebagai misal, masih tebal minatnya untuk ke majlis ugama dan masih sering merujuk kepada para ustaz-penceramah dan ilmuwan dalam isu-isu harian, atau sekurang-kurangnya, kita masih tidak selesa dengan anjing dan khinzir. Masih ingat pesan ustaz!

Dalam struktur masyarakat yang begini, agama sering terdedah untuk di salah guna dan di tafsir mengikut kepentingan. Mentelah lagi, para ustaz-penceramah juga semakin ramai-berlambak sehingga mereka terpaksa bersaing untuk kekal releven, kekal tidak tenggelam dan di terima masyarakat. Justeru nanti, di ciptalah mereka hal-hal yang ajaib, air zam-zam yang di tawaf keliling kaabah, kismis jampi doa siap di solat hajat tujuh kali jumaat, air jampi dari tujuh kolah masjid melintasi tujuh kuala dan tujuh sungai dan entah apa lagi benda pelik yang di jual untuk keuntungan diatasnamakan dengan cop ugama. Ugama menjadi bahan komoditi.

Juga, di pentas politik, ugama di jadikan modal. Dalil-dalil ugama sungguh mewah di baca. Sehingga kita pun kagum, ahli politik yang sebelum ini –sebelum kempen- punyalah banyak terlibat dengan kes rasuah dan salah laku, tetapi lancar membaca dalil di pentas kempen politik. Berkempen di kawasan bandar-bandar besar sangat berbeza berbanding di kampung. Di bandar, bahasanya bahasa ketelusan, strategi polisi, penambahbaikkan sistem pendidikan, penyelesaian soal pengganguran dan isu-isu sedemikian. Sementara di kampung-kampung, bahasanya adalah bahasa kelangsungan ketuanan bangsa, bahasanya mesti di lenggok dengan dalil ugama, justeru, kempen pilihan raya di kawasan kampung yang tiada di baca ayat-ayat Quran dan sunnah nabi tersangatlah ‘ceroi’ dan ‘tidak lawas’.


Tradisionalis

Di seluruh negara pada belahan dunia ini, serasanya, kitalah –Malaysia- yang punya mufti teramai, lebih sepuluh mufti terkumpul dalam sebuah negara yang sederhana keluasannya. Para ugamawan, di sudut latar pemikirannya punya beberapa kategori. Kita punya tradisionalis, reformis-modenis, dan revivalis. Kategori-pemetaan ini di buat tidak untuk merendah-rendah atau memecah-belahkan ugamawan, sebaliknya guna untuk kajian dalam memahami cara fikir di sudut sosiologi.

Namun, harus juga di ingat, pemetaan ini tidak mesti konsisten di anuti oleh seseorang ugamawan atau perkumpulan. Kadang, seorang tradisionalis itu tidak selamanya menjadi tradisionalis dalam semua hal. Sebagai misal,  di negeri seberang –negeri yang kita kasihi-, Indonesia, kita punya Nahdatul Ulama (NU) yang begitu terkenal dengan identiti tradisionalisme-nya dan Muhammadiyyah pula ‘lawannya’ yang terkenal dengan reformis-modenis.

Harus saja kita ketahui, NU itu tidak selamanya menjadi tradisionalis, bahkan kadang lebih modenis berbanding Muhammadiyyah dan Muhammadiyyah itu juga kadang terperosok menjadi tradisionalis, keterbalikan jadi kedua-duanya.

Tradisionalis ini di katakan punya beberapa ciri, antaranya mereka begitu menekankan banyak soal fikih. Mereka ini fikih-centris. Sering, dalam isu apa pun yang dahulu di tekankan itu adalah soal fikih. Perbahasan-perbahasan mereka tergerak hanya dari konklusi-konklusi lama yang telah di buat oleh ugamawan sebelumnya. Sesi-sesi soal jawab dan perbahasan tidak begitu di gemari golongan tradisionalis kerana berkemungkinan akan mengganggu ketuntasan yang telah di buat ulama’ sebelumnya.

Tradisionalisme dalam konteks kita juga berkeyakinan bahawa kesyumulan fikih yang di usul oleh Imam Shafie dalam semua hal sehingga tidak mereka keluar dari kesyumulan itu. Mereka juga berpegang teguh hanya pada laporan-laporan sejarah versi sunni dan menolak, bahkan tidak menggemari jika ada yang mahu merujuk dan membaca rekod dari aliran yang lain.

Golongan tradisionalis juga punya perbedaan pandangan tentang akal (reasoning) berbanding golongan reformis. Golongan tradisionalis menganggap akal itu punya keterbatasan dan tidak boleh mengatasi wahyu.Sementara bagi reformis, akal itu boleh menjadi alat untuk memahami wahyu, tanpa akal, wahyu tiada mampu di tafsir dan di amalkan dengan baik. Seakannya, wahyu tanpa akal yang baik bakalan tidak ke mana. Dr Azhar Ibrahim, pensyarah di National University of Singapore menulis panjang tentang hal ini –pemetaan ugamawan, dari tradisionalis, reformis dan revivalis- dalam bukunya. Kata Dr Azhar,

“Basically, the traditionalist position on reason reflects the influence of Sufi theosophical speculation which draws a sharp distinction between reason and revelation, in which the former is seen as absolutely fallible”
(Azhar Ibrahim. (2014). Contemporary Islamic Discourse in the Malay-Indonesian World. Petaling Jaya, Selangor : Strategic Information and Research Development Centre (SIRD). Halaman 6 ).

Harus juga kita ingat, golongan tradisionalis ini jangan mudah di letak hanya pada orang tua, bahkan tradisionalisme ini sempat mempengaruhi golongan muda, professional dan berpendidikan tinggi. Juga harus kita ingat, menempelkan tradisionalisme dengan gambaran ‘kolot’ dan ‘kekampungan’ juga tidak tepat.



Mufti kami

            Lewat sebulan yang lalu, kita berkesempatan menghadiri kuliah mufti kami-mufti Kerajaan Terengganu-, Sohibul Samahah (SS) Dr Zulkifli Bin Muda. Kuliah antara maghrib ke Isyak itu sungguh lumayan untuk hadirin. Tajuknya menangani khilafiyyah (perbedaan) antara umat Islam. Justeru, mufti kami membentangkan beberapa contoh hal-hal khilaf yang berlaku dalam kalangan umat Islam seluruh dunia –tidak hanya di Malaysia-.
            
          Kali pertama sebelum kuliah bermula, kita andaikan isu-isu yang bakalan di bentang adalah soal khilaf bacaan qunut Subuh, soal keterletakan tangan semasa qiam solat dan isu-isu ‘kecil’ terkait fikih begitu sahaja. Rupanya andaian itu meleset langsung tersasar. Yang di bicarakan itu isu yang berlainan. Mentelah lagi itu kuliah terbuka kepada seluruh jemaah surau –yang punya pelbagai latar-.

Mufti kami membicarakan tentang isu khilaf dalam kalangan orang Islam tentang kewujudan Imam Mahdi. Dalam kalangan ahli ilmu –ugamawan-, mereka berbeda pendapat, ada yang mengatakan Imam Mahdi itu sememangnya wujud dan ada yang berpendapat Imam Mahdi itu tidak wujud sama sekali. Bagi golongan kedua itu -yang berpendapat Imam Mahdi tidak wujud- Imam Mahdi dan Nabi Isa itu orang yang sama.

Mufti kami tidak mengulas panjang tentang ugamawan golongan kedua itu, yang di bahaskan adalah khilaf golongan pertama –yang mengatakan Imam Mahdi wujud-. Khilafnya tentang konsep Imam Mahdi itu sendiri. Mufti kami memetik pendapat dari Sayyid Abu ‘Ala Al-Maududi. Mana-mana di kalangan pemimpin yang adil dan soleh berkemungkinan menjadi Imam Mahdi. Dalam waktu yang sama, pemimpin yang adil dan soleh ini sendiri tidak ketahuan bahawa dirinya itulah Imam Mahdi. Akhirnya, apabila pemimpin ini mati, kita semualah akan perasan –apabila mengkaji pemerintahannya- bahawa pemimpin fulan bin fulan itulah kemungkinan Imam Mahdi. Demikian menurut teori-konsep Imam Mahdi dari Sayyid Abu ‘Ala Al-Maududi, cerita mufti kami.

Bercerita tentang Imam Mahdi dalam lensa khilaf ini tidak sah jika tidak menjengok jendela ‘lawan tradisi’ kita, iaitu Syiah. Mufti kami meneruskan butir bicaranya tentang Syiah pula. Sampai di sini, sekali lagi kita buat andaian dan andaian kita meleset. Biasanya kalau ugamawan kita –ugamawan sunni/ahli sunnah- bercerita tentang Syiah, pasti tidak lari dengan format konservatif yakni Syiah itu sesat, sebabnya halalkan mutaah, puja keluarga Nabi Muhammad –bacakan selawat- dan seumpamanya. Inilah format biasa ugamawan kita dalam mengungkapkan pasal Syiah.

Namun, sekali lagi mufti kami ini memilih jalan berbeda. Kali ini Syiah tidak diungkapkan dalam bingkai dogma akidah, sebaliknya kami di bawa menyelusuri idealogi  politik syiah imam dua belas (Syiah Ithna Ashariyya). Syiah ini begitu menunggu-nunggu kedatangan Imam Mahdi, sehingga mereka tidak akan membuat apa-apa bentuk perkumpulan sebelum kedatangan Imam Mahdi. Justeru, kata mufti kami, kerana itu sesetengah pecahan Syiah, mereka tidak mewajibkan Solat Jumaat sebelum kedatangan Mahdi. Ini kerana, Solat Jumaat adalah bentuk perkumpulan umat Islam, sebarang bentuk perkumpulan Umat Islam memerlukan seorang imam –ketua/pemimpin- untuk mengetuainya. Dan ketua itu tidak lain melainkan Imam Mahdi. Jadi, Solat Jumaat dan sebarang jenis perkumpulan -membina negara umpamanya- hanya wajib setelah Imam Mahdi muncul.

Ini mengundang ketidaksetujuan dari Khomeini kerana ketika itu kepimpinan di kuasai oleh barat –bukan Islam-. Umat Islam di pimpin oleh orang bukan Islam. Jika mahu di tunggu kedatangan Imam Mahdi tanpa kita –Syiah- berbuat apa-apa gerakan, ini merugikan dan mengundang penindasan-kemunduran. Lantas, atas semangat ini, Khomeini menggagaskan teori Wilayatul Faqeh, iaitu sebelum kedatangan Imam Mahdi, kita –Syiah- mesti mentadbir negara-menguasai politik dahulu sebagai wakil dari Imam Mahdi. Seterusnya nanti, apabila sampai waktu ketemu Imam Mahdi, pemerintahan-kepimpinan akan diserahkan kepada Imam Mahdi. Demikian cerita mufti kami. “Bijok jugok Khomeini ni” (Pandai juga Khomeini ini), puji mufti kami dalam loghat Terengganu.

Lumayan bukan? Seorang tradisionalis sunni mengungkap soal ideologi tokoh Syiah dan bercerita soal khilafiyyah yang terlepas dari format fikih-centris di khalayak ramai di surau. Banyak lagi hal-hal yang menarik di cerita oleh mufti kami ini –yang kita fikir keluar dari kerangka-format tradisionalis- yang tiada dapat kita kongsi di sini kerana keterbatasan ruang-waktu.

 SS Dr Zulkifli Bin Muda ketika kuliah. 

Penghayatan

Ugama ini tidak hanya soal halal-haram, bahkan lebih dari itu ugama ini soal hidup. Belajar solat dengan hanya menghafal tiga belas rukun, syarat-syarat sah solat, perkara-perkara membatalkan solat, juga belajar puasa dengan hanya melihat syarat-syarat sah puasa, perkara-perkara membatalkan puasa kadang-kadang membuatkan kita tertinggal sesuatu, sesuatu yang tiada ternilaikan, iaitu penghayatan dan makna ugama. Akhirnya ibadah keugamaan tiada lain melainkan hanya ritual yang di ulang tanpa pemahaman dan penghayatan. Jiwa akhir menjadi kering. Solat kita tidak mampu mendidik kita menepati waktu apabila berjanji –disiplin waktu-, puasa kita tiada membuat kita bersemangat membantu golongan miskin yang kelaparan saban hari. Ugama kita hanya diajar-ditekankan hanya dari jendela fikih, bingkai halal-haram, boleh-tidak boleh.

Keris Mas (1948):
“Sementara ulama-ulama mengajarkan kepada kita faedah dan pahala mengaji al-Quran al-Karim, murid-murid mengaji yang merdu suaranya diberi hadiah dan pujian tetapi orang-orang yang menjalankan perintah Quran itu sebetulnya, memperjuangkan keadilan dan persamaan di muka bumi ini, dikutuki dan dimarahi oleh ulama-ulama sebab tidak fasih lidahnya membaca suratan Quran. Seolah-olah suratan itulah yang lebih penting dan utama dari isinya”
(Azhar Ibrahim. (2014). Cendekiawan Melayu Penyuluh Emansipasi. Petaling Jaya, Selangor : Strategic Information and Research Development Centre (SIRD). Halaman 123 )


- Khairul Shaffei -
4 Juni 2016

No comments:

Post a Comment