Sunday, October 5, 2014

Lembu, Kambing, Unta Dah! Kau Nak?


Credit : Are we?
Takbir raya.
Takbir raya.
Takbir raya.

Setiap tahun. Takbir yang sama mencecah ke angkasa dan mengetuk gegendang telinga setiap insan.
Jika insan itu muslim, sudah tentu berasa gembira dan jika not yet muslim, mesti buat taktau.

Itulah lumrah kefahaman dalam kehidupan. Sesiapa yang faham akan respond dan yang tidak, takkan respond.

Simple.

Hari raya merupakan hari yang menyebabkan kanak-kanak tersenyum lebar menampakkan gigi yang rongak. Ini kerana hari tersebut merupakan hari poket kanak-kanak akan bertambah berat disebabkan pemberian sampul pelbagai warna dan corak daripada orang-orang dewasa.

Sampul itu ada duit.
Ouhh, lupa nak mention yang hari raya sebegini adalah hari raya puasa ataupun hari raya Eidul-Fitri.

Actually, ada satu lagi hari raya untuk muslim iaitu eid-al-adha. Nama famous kat Malaysia adalah Hari Raya Haji. Sebab time ni kebanyakan orang pergi haji so, sebab tu panggil Haji.

Hahaha. Merapu.

Di Malaysia, terdapat ibadat korban di setiap masjid. Acara ini diadakan selepas khutbah hari raya haji. Berbondong-bondong lah manusia datang ke masjid untuk menyaksikan peristiwa berdarah ini. Yang jenis takut darah pun menggagahkan diri pergi tengok juga disebabkan ramainya orang berada di tempat kejadian. At least nanti kalau pengsan kaa apa boleh laa orang pakat-pakat tolong.

Sangat meriah.

Parang,pisau belati, pisau rambo,kapak dan lain-lain diasah. Memastikan ianya tajam dan boleh menyembelih "Pejuang-pejuang" seperti seorang ninja versi Malaysia.

"Pejuang-pejuang"?

Sapa tu?

Lupa lagi.
Sorry. Sorry. Dah tua.

"Pejuang-pejuang" tu bukannya manusia tetapi mereka adalah lembu-lembuan,kambing-kambingan, unta-untaan, kerbau-kerbauan dan lain-lain lagi.

Sebab utama mereka digelar pejuang adalah mati mereka di JALAN ALLAH SWT. Jalan manakah yang lebih baik jika dibandingkan dengan jalan tersebut? Diorang mati di jalan ini.

SubhanAllah.
Meskipun mereka hanya haiwan ternakan, mati mereka itu sungguh mulia.
Meraka telah melaksanakan tanggungjawab mereka di bumi ini.
Sudah tentu, syurga menanti.

Sedihnya.

Mereka masuk syurga nan indah itu dan realitinya kita masih bermain-main,berseronok-ronok dan bergelak ketawa di bumi. Memang mereka lagi mulia daripada kita.

Mati mereka di jalan Allah SWT. Bagaimana pula dengan mati kita?

Jalan manakah? Jalan siapakah? Bagaimanakah? Dimanakah?
Kah kah berlaka.

Jika dibandingkan kita dengan "Pejuang-pejuang" pada hari raya haji ini, sudah pasti mereka mendahului kita dalam menggapai syurga.

Adakah kita tertinggal?

Jawapannya tidak!

Allah SWT masih lagi memberi peluang untuk kita bangkit dalam menggapai syurga. Secara zahirnya kita tertinggal tetapi in sha Allah kita mampu juga mati sebagaimana "Pejuang-pejuang" ini mati.

No doubt.

Bercita-citalah untuk mati dalam keadaan mulia. Walaupun hanya bercita-cita tetapi daripada cita-cita itulah terbitnya keyakinan dan kesedaran untuk berubah menjadi baik. Kebanyakan orang sangat sukar untuk menanamkan benih cita-cita ini kerana beranggapan ianya tidak akan subur dan sangat sukar untuk menumbuhkannya. Itulah tanggapan yang bermain-main dalam pemikiran seseorang itu, tanggapan itu seolah-olah mematikan diri sendiri sebelum tibanya waktu kematian yang sebenarnya.

My friends, please.

Orang lain tiada kuasa untuk mengubah anda melainkan anda sendirilah yang perlu memilih sama ada nak ataupun tidak. Orang lain hanya mampu mengajak anda, berbicara berkenaan agama ini dan tuntutan agama ini kepada anda. Mengharapkan sinar hidayah menyinar dalam hati anda dengan izin Tuhan. Sesungguhnya, hidayah itu milik Tuhan.

"Sesungguhnya, engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk."
(Al-Qasas, 28:56)

Oleh itu, fahamilah agama ini di mana saja engkau berada dan berusahalah untuk mencapai redha Allah SWT.

#Tips

-Solat 5 waktu (If possible, jemaah)
-Stick with our Quran.(Read frequently)
-Ajak orang lain buat kebaikan.
-Bermanfaat kepada orang lain.
-Senyum selalu.
-Yakin dengan ketentuan Allah SWT.

Dan, ikut segala sunnah Nabi Muhammad SAW dalam kehidupan seharian.

In sha Allah.

Kita juga akan menjadi sang pejuang!
Dan mati dalam redha-Nya.

Irhamna Ya Allah.
Amiin.Amiin. Amiin.

No comments:

Post a Comment