Tuesday, March 1, 2016

Kita Tidak Boleh Bersama?

Tidak bolehkah kita bersama? [kredit]


Itu hari aku berbicara, timbul satu persoalan.
"Kau rasa perlukah Islam? Lihatlah bagaimana agama Islam telah menyebabkan perpecahan dalam masyarakat. Lihat negara UK, mereka hidup tanpa Islam, aman je"

In that instant aku terfikir, "Betul ke begitu"
Kalau anda dimomokkan dengan pemikiran Islam bawak benda buruk, anda akan fikirkan ada benar pada kata-kata itu.

Tapi kalau kita lihat pada skop yang meluas, bukankah perpecahan itu berlaku even di tempat yang tiadanya Islam.

Jadi aku sampai ke satu konklusi,
Punca utama perpecahan, hidup berpuak, tiada kesatuan, adalah disebabkan oleh sikap kita yang sering mencari 'perbezaan' antara kita.

Perbezaan kulit, budaya, agama, asal usul, ideologi, rupa, you name it!
Berlakunya perpecahan sebab kita lebih peka pada perbezaan antara kita.

Oh, dia puak A, kita puak B.
Dia Cina, aku Melayu.
Dia Bangla, aku Malaysian.
Dia non-muslim, aku muslim
Dia minum arak sampai mabuk, aku tak.
Dia cacat, aku tak.
Dia pandai, aku bodoh.

Begitu cepat otak kita mengklasifikasikan perbezaan ini, tanpa kita sedar, membuatkan kita rasa tidak suka untuk mendekati disebabkan perbezaan itu.


Apa kata, kita putarkan permainan fikiran ini.
Instead of looking at differences, try to find similarities.
Bukankah itu caranya kita mulakan satu persahabatan?

Kita berkawan sebab sama kelas, sekolah, uni, ambil bidang yang sama.
Kita bersahabat sebab kita punyai minat yang sama, sama-sama suka tengok rancangan yang sama, main game sama.
Kita berukhuwah sebab kita sama-sama ingin mencapai redha Allah, saling perbaiki diri.
Even ada jam yang sama pun kita boleh pecahkan tembok perbezaan itu.

Bukankah apa yang aku katakan ini benar?


Jadi bila orang berbicara Islam itu membawa perpecahan, dia silap.

"Hai manusia, Sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal."(QS. al-Hujurat [49]: 13)

Perbezaan itu sememangnya wujud, tidak dinafikan.
Tetapi jangan disebabkan itu kita butakan diri kita daripada melihat titik persamaan antara kita.
Setelah runtuhnya tembok perbezaan itu, kita mula mengenali antara satu sama lain.

STOP looking at the DIFFERENCES
START looking at the SIMILARITIES

semoga Allah satukan kita, dan jauhkan kita daripada perpecahan.


Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment